Translate

dissabte, 18 de maig del 2013

26" o 29": Potencia necesaria per moure-la.

Aquesta entrada la dedico al meu ídol Xavi i al seu fill Pau:

Tots sabem ja els avantatges de les rodes de 29" en les bicis de montanya, però poques vegades tenim en compte l'energia extra que cal per fer-les començar a girar.

En curses o recorreguts on cal accelerar molt sovint i la velocitat adquirida no s'aprofita per pujar petits repetxons o llargs plans, sinó que has de frenar aviat perquè baixa o és molt tècnic o davant de una corba, aquesta energia extra que requereix la roda de 29" per accelerar serà llençada o dissipada a través del fre.

Quanta potencia o energia de més necessita la roda de 29 respecte a la de 26?

Si suposem una roda de 26" completa montada amb coberta a punt de marxa de 950 grams i la comparem amb una de 29" de igual nivell de qualitat de uns 1.100 grams i considerem que es compota a efectes de inèrcia com un anell de Inèrcia = m R^2. Aleshores:
La inèrcia de la roda de 26" = 1036 kg·cm^2
La inèrcia de la roda de 29" = 1492 kg·cm^2

La inèrcia de la roda de 29" és un 44% major.

Per tant per accelerar al sortir de la corba l'energia necessària serà=

Increment de Ec = 1/2 · I · (w-wo)^2

On w és la velocitat angular de la roda.

Per tant si volem accelerar igual de ràpid amb una 29 que amb una 26 necessitarem un 44 % més de potencia, només per les rodes. Clar que és una massa petita comparat amb tot el conjunt bici + ciclista, però al final de la cursa pot arribar a ser determinant:

En números concrets a tall d'exemple, si un ciclista en una 26 fa una arrancada en 2" de 300 Watts per posar-se a 30 km/h partint de 10 km/h, 30 W son destinats només a accelerar les 2 rodes,

el mateix ciclista en una de 29 necessitarà 40 Watts per accelerar les rodes de major diàmetre en 4" a 30 km/h, o sigui un total de 310 W

Ara ja sabràs quina bici escollir en funció del traçat!!  o no...  ;-)    ENJOY!!